op naar Irkutsk - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Koen&Leonie Hupkes&van den Haak - WaarBenJij.nu op naar Irkutsk - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Koen&Leonie Hupkes&van den Haak - WaarBenJij.nu

op naar Irkutsk

Door: Leonie&Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen&Leonie

13 Juli 2007 | Rusland, Moskou

Het lijkt voor ons alweer een tijdje geleden dat we in St. Petersburg de straten onveilig maakten, maar het is nog maar een weekje geleden. We waren dus gebleven bij het concert van Elton John dat al afgelopen was......Heeeeeeeerlijk geslapen, dit keer op de aparte dorms :( Mijn kamergenote was een geflipt Hong Kong meisje die stuk voor stuk alle Lonely Planet wijsheden parat had, roep een land en zij weet the do's en dont's. Komt nog bij dat smakken nog steeds beleefd is daar en dat ze errug van praten hield. Best gezellug dus......Koen had de mazzel om met een snurkende Paulus de Boskabouter toerist van in de 50 te slapen, topnacht dus.

Volgende dag; 30 graden, stralend weer......Iedereen die in Salou zit heeft waarsgijnluk nog slechter weer dan wij in Rusland, of all places. Vooruitzichten; 34graden in Moskou. Ut Moan.

Na een bezoekje aan het Russian museum en de Summer Garden zijn we naar de Church of the Saviour on the Spilled Blood geweest. Wat een uitslovers zijn het tog ook......Alles goud en Prerevolutionaire en 16e eeuwse Russische iconen met een waarde van wederom het BNP van Afrika......Allememaggies!!! Na een naieve gedachte dat St. Peter and Paul Fortess op "loop"afstand lag en dus 3 uur later, waren we dus inderdaad, in het fort. Een groot ding langs de Neva met een secret passage en GI-GAN-TISCH veel bruiloften......het bleek 07-07-07 te zijn en de traditie in Rusland is om dan met een gevolg van lallende brallende dronken familie en vrienden gewapend met foto en videocameras voor alle bezienswaardigheden in de stad te poseren. Als het bruidspaar zich helemaal siegi lens tongt (oftewel elkaar volkomen aflebbert) tellen de gasten om het hardst hoe lang ze het wel niet volhouden......Om vervolgens in een gehuurde, vreselijk corny limousine te stappen en met je dronken gasten naar de volgende bezienswaardigheid te hoppen.

Maargoed; secret passage dus. Die is niet zo secret; al vrij snel hadden we het ding gevonden die je vervolgens tot bovenop de muur van het fort leidt waarvandaan je een vet uitzicht hebt over de neva en de stad. Leuk leuk leuk. Tinkoff here we come; na een dag lang lopen lopen en nog eens lopen (Putin; ga die metro es fixen man!!!) vonden we dat we wel weer een bierrie verdient hadden......of twee.

Dag 4 alweer. Pedrovorets, oftewel het buitenpaleisje van Peter de grote die eigenlijk best wel klein was getuige z'n pakjes en schoentjes......Met de draagvleugelboot zijn we naar Pedrovorets gecruised, half uurtje buiten de stad. Daar was een complex met mega-fonteinen, goud goud en nog eens goud, en de traditionele lange rij mensen. Daar hebben Koen en Leonie geen boodschap aan. Ohw, sorry. Is dat de uitgang?! Noujah, we staan nu toch binnen, zullen we maar......Hihi. Rondleiding afgeschud en op mooie stoffen slofjes (om de vloer niet te beschadigen) zijn we door het paleis gelopen om ons meer te vergapen aan de toeristen die met het hoofd naar beneden lopen te gapen bij de klanken van hun toerleider dan dat ze naar de kunstwerken kijken. Maargoed. Teruggegaan met de bus, naar de Kazan Kathedraal geweest op het schijnbaar wereldberoemde Nevsky Prospekt, en daarna gegeten bij een Armeens restaurantje......Weltrusten en lang leve het lekkere weer nog steeds.

Vandaag wordt het lekker weer, strak blauw en een zonnetje. Vervelend......Heb je de posters al gezien? Ratatouille; nieuwe Disney/Pixar film. VET in het Russisch!!! En nog prima te volgen voor twee Hollandski's!!! Na de film naar Vasilyevsky Island geweest, het Museum of Zoology en guess what?! Tinkoff......Nog eentje dan :P Het Museum was het enige dat open was op maandag, en dus niet van Hernitage kwaliteit. Speaking about which; volgens mij hebben we helemaal geen Picasso, Monet en Matisse gezien Koen, jij?! Njet. Hoppa; langs de rij toeristen lopen, ze even uitlachen omdat ze veeeeeeel geld moeten betalen en laaaaaaaang in de rij moeten staan, en "even" naar de moderne afdeling van de Hermitage gerend. Zo doe je dat; kultur aufschnauven noemt Thijs dat toch?! De eerste keer de trein in zometeen; die van St. Petersburg naar Moskou. Ole ole.......Tas ophalen en naar de Vokzal.

De trein deed er 5.5 uur over, en met de tassen op zoek gegaan naar het Trans Siberian Hostel. Voorbereid op het ergste was dit een soort hippy-transsib-walhalla met bedjes die niet bezet waren door andere mensen en een grote douche, wasmachine......De hele ratsmodee!!! Wiehoe!!! Eerst slapen, morgen naar het Kremlin......

Vandaag in Moskou; het kan warmer, mooier en beter dan in St. Petersburg dames en heren; 33 graden en strak blauw. Waarom ook niet?!

Om half 10 stonden we ready to rumble voor de hekken op het Rode Plein. Eerst maar es naar Lenin......Wisten jullie dat die dibbes nog steeds populair is?! Een dikke rij al voor de openingstijd. Koen vond dat niet zo'n goed plan; want die rij wordt vast wel korter vanmiddag. Bon?! Bon......Op naar het Kremlin dan eerst. Kerkje, kerkje, paleisje, cathedraaltje, diamanten van Cartiertje, grote BMWtjes, veeeeeeeeel politieagentjes.......Feest alom!!! We zijn zo'n beetje de hele dag bezig geweest om alle dingen te bekijken en de Armoury in te komen, daar waar nogmaals voor bizar veel geld aan kunstschatten en historie ligt. Na een kijkje in de St. Basil Cathedral (je weet wel, die met die gekleurde bolletjes die op alle kaarten en boeken over Moskou staat) zijn we even het GUM ingelopen; een gigantische mall met winkels varierend van Zara tot Louis Vuitton......Ik denk dat mijn mamsie spontaan gek geworden was.......Hey Leonie? Jah Koen......Weet je dat hier in Moskou ook een Tinkoff zit?! On our way......Je kan hier zogenoemde meters worst bestellen, maar we hebben het bij een biertje gehouden. Of twee dus......

Na deze dag even Russisch fast food gegeten bij de Moo Moo en vervolgens over de Arbat terug gelopen naar het hostel. Arbat zou het Mont Martre van Moskou moeten zijn, maar is inmiddels de toevluchtshaven van tweederangs caricatuur tekenaars en hippies met diabolo's......Wat hebben we toch tegen hippies?! Ik niks, Koen wel......Ik zal je gelijk vertellen hoe dat komt; Koen, Southpark op de TV!!! In het Russisch, maar suck my balls is duidelijk herkenbaar......Wat zou het weer morgen zijn?! Ah, 34 graden......Het begint nu echt bloedje heet te worden hier......

Lenin, jah, Lenin. Die moesten we nog bekijken. Na een uur in die 34 graden dus, en een escapade met Japanse toeristen die voorpiepten waren we dan eindelijk bij dat kleine, bleke, rubberen, rare mannetje in dat kistje onder een lamp waar zelfs Ramsis Shaffy nog een lekker ding onder zou lijken......Erg raar om te zien, en van korte duur; op elke hoek staat een soldaat die je vriendelijk tocht dringen met zijn ogen verzoekt tempo te maken. Hopsa; tas ophalen en kaartjes regelen voor de opera of het ballet......In het Bolshoi bleek Turandot te spelen, een luttele 4 uur exclusief de pauzes......iets anders dan maar. Koen is naar de Zwanendans geweest, ik naar het Zwanenmeer......Hij zweerde toch egt dat dat ding zo heette......uh-huh. Gort; deze kan je weer opschrijven in je boekje van KLH-ismen. Om 19.oo uur zou het beginnen, dus eerst zijn we naar Novodevichy Klooster en Begraafplaats geweest. Veel van die godsdienstwaanzinnigen met baarden en ogen die niks dan vuur spugen en een heeeeeeeeeeeleboel graven. Onder andere van Jeltsin die een echt, groen tuintje op zn buik heeft aangezien ie vers begraven is......Gorbatschov, Chekhov en nog veel meer -ov's en Russische grootheden. Na al deze lijken dus naar de stervende zwaan......Lekker dagje, nu naar bedje toe want het zijn lange lange dagen.

de laatste dag in Moskou zou het gaan regenen, in Rusland is regen dus blauw, zon en warm......heel raar. Anyways; eerst naar Cathedral of Christ the Saviour geweest waar Koen geweigerd werd met zn mooie korte broek, dus ben ik alleen even naar binnen gerend. Snel terug naar Koen die levend gebarbecued werd in de zon en naar Moskou's amusement park aan het water; Gorky Park. 50 roepies entree (want zo noemen we dat stinkgeld al vanaf dag 1) en dan kan de pret beginnen. Rollercoasters, rides, attractions, tsjonge jonge!!! Jammer dat alles ook uit het prerevolutionaire tijdperk stamt en de geluiden van de attracties volgens mij betekenen dat ze niet zo stevig zijn, maargoed. Koen wilde wel in het reuzenrad. Leuk Koen. Het is alleen heel erg verroest en er zit niemand in, is dat gek?! GODZIJDANK; hij was stuk. Leonie deed een dansje en we liepen verder over het trieste park met vergane glorie en mega hoge toegangsprijzen. 10 eurie voor een schommelschip wat meer op de Titanic leek en dus gedoemd was te zinken......Nevermind. Op naar het New Tretyakov Gallery waar Malewicz, Kandinsky en nog meer Russische groten hun werken hadden hangen, tezamen met wat Europees modern werk. Leuk, groot, maar what else is new?!

Na een kar vol proviand voor de komende vier dagen zit ik hier nu al een uur te tieppen, te wachten tot de trans siberie express naar Irkutsk vertrekt, en te hopen dat we niet al te nat worden onderwegnaar het station, aangezien zojuist een wolkbreuk zijn intrede heeft gedaan......lekker koel!!!

met andere
woorden leonie bedank voor het typen koen gaat nu ze regen zak scoren en op naar irkutsk OLe Ole met de nodige wodka opzak!!! en de Nintendo DS met mario en de PSP met films en series en muziek LATEX!

• 13 Juli 2007 - 16:03

Wilma :

Hey meid, mooie verhalen! Jullie vermaken je wel zo te horen ;-) Have fun!! Groetjes Wilma

• 13 Juli 2007 - 16:30

Die Lotze:

Na zoveel bordevol culturele attracties wordtet vast wel afkikkuh op jullie treinreis! Oh nee, tuurlijk niet, je schreef ook iets over Nintendo, films en muziek...
    enne Latex???!!!??? Ohja, hoe werkte dat ook al weer?

• 13 Juli 2007 - 18:49

Kees:

Jezus nog aan toe Leonie, wat kan jij lekker schrijven.
    We leven helemaal met jullie mee.
    Pracht verhaal. wat voor de Bezge B?
    genieten maar!!!!!!!!!

Groet(ski?)

Paps

• 13 Juli 2007 - 20:18

Frans:

Ha hupsjuf,
    Gaat lekker zo te lezen. Ik reken op een zwanendans als je weer terug bent.
    In wat voor hotels overnachten jullie met vrouwen en mannen apart? Ik mag voor je hopen dat dat in Transsib niet zo is! Ben heel benieuwd hoe die trein nu is.
    Trouwens ook naar Irkutsk met z'n vele houten huizen. Pak een tram naar een buitenwijk en zie het oude Rusland.

• 13 Juli 2007 - 20:59

Natasja:

Super leuk om je verhalen te lezen!!
    Blijf schrijven en genieten!

• 13 Juli 2007 - 21:56

Jopie Hupkes:

enne........ Koen hoe gaat het met de paturain in de trein??

• 14 Juli 2007 - 10:24

Janneke:

Hier in amsterdam is t ook best leuk, hoor... :s ... Hihi, nee, hoor, sjatziepatskies van me, geniet tot de max en houd jullie achterban vooral op de hoogte... Dikke knuffels voor jullie drie-tjes... Smakkerd!!

• 15 Juli 2007 - 07:21

Thijs:

Lenin rules!

Nou de rolverdeling is weer duidelijk, maar Koen, wat doe jij toch tijdens dat getyp van Leonie? Ik neem toch aan geen Kultur aufschnauven? Het zal die PSP wel zijn dan, of toch stiekem ff de Tour checken op Internet? Vino bloed, maar hij doet nog mee....

Veel plezier verder!

Thijs

• 16 Juli 2007 - 08:27

Sylvia:

Hee Leonie,

Bedankt weer voor je lijvige verslag. Ik zit in de plaatselijke bieb van Oksbol (Denemarken). Martijn en ik zijn toe aan de een-na-laatste dag alweer van ons tripje. We zijn net even over de plaatselijke vlooienmarkt gelopen. Gisteren lekker over het strand gelopen, hier niet ver vandaan. In tegenstelling tot jouw belevenissen zitten wij vooral in de stilte en in het groen. Ik ga zometeen lekker een eindje hardlopen door het bos en over de hei.

XxX

• 16 Juli 2007 - 12:43

Mannetje:

seht gut aus! zijn jullie inmiddels al in irkutst oder etwas? Ik heb ook verhalen, minder mooi maar wel minstens zo spannend; heb namelijk een nacht in een poolse politiecel gezeten in krakow...het enige dat ik daar nu over kan zeggen is dat regime niet zo 'verwesterd' is als polen beweert, oftewel dat het behoorlijk naar was. ik vertel de details later wel een keer. wij vertrekken straks per nachtbus naar budapest, z.s.m. weg uit polen vanwege mijn criminele verleden hier:-)
    viel spasski!

• 16 Juli 2007 - 12:43

Mannetje:

viel spasski!

• 17 Juli 2007 - 13:09

Fen:

Zo Leonietje, dat 'klinkt' alsof dit de juiste reis is voor pap en mam Pepper :P Vermaak je!

xxx Fen xxx

• 19 Juli 2007 - 13:52

Christa:

Traaanen met tuuten gehuild van je verslag. Heerlijk, Wat maak je toch een boel mee he?, als je reist. Misschien moet je ook maar eens zo verslag maken van je dagelijks bestaan en uitgeven in boekvorm. Fijne treintijd, meid..